مشکل شناخت نام هاست در آپاچی

کسایی که وب‌کارند و کد وب می‌زننند زیاد پیش میاد که روی سیستم لوکال‌شون آپاچی، این وب سرویس محبوب را نصب کنند تا کارهاشون را بتونند تست کنند. خیلی وقت‌ها میشه که بعد از نصب آپاچی و موقع شروع به کار اون این پیام را می‌بینیم:apache2: Could not reliably determine the server’s fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName.
دلیلش چیه؟ دلیلش اینه که تنظیمات FDQN سیستم‌تون درست نیست و سیستم نمی‌تونه FDQN سیستم را اتوماتیک شناسایی کنه.

راه حلش چیه؟
۱. توی تنظیمات آپاچی بگین اسم کامل سرور Default چیه.
۲. تنظیمات FDQNت را درست کنید. در ساده‌ترین حالت برین توی فایل etc/hosts/ و جلوی 127.0.0.1 اسم کامل هاست‌تون (شامل اسم هاست و نام دامنه مثلا sadeq.localdomain) را اضافه کنید. دقت کنید که اسم کامل هاست حتما باید اولین اسم بعد از IP باشه!

مشکل‌های مشابه برای چه ابزارهای دیگه‌ای ممکنه رخ بده؟ Exim که به عنوان MTA پیشفرض در Debian استفاده می‌شه هم ممکنه همین مشکل را داشته باشه و موقع شروع به کار پیام بده که نمی‌تونه FDQN سیستم را شناسایی کنه. روش ۲م این مشکل را هم حل می‌کنه.

پی‌نوشت: FDQN چیه؟ FDQN مخفف Fully Qualified Domain Name است و بعضی وقت‌ها به عنوان نام مطلق هم بهش گفته می‌شه. این اسم نام هاست را به صورت یکتا در سلسه مراتب DNS سرورها مشخص می‌کنه (در اینترنت یا اینترانت). این نام از یه اسم هاست و یه دامنه تشکیل شده. (اسم دامنه می‌تونه تک بخشی مثلا localdomain یا چند بخشی مثلا sadeq.ir باشه)