برای یک مشت ﷼

تخریب بافت تاریخی یزد

 

تخریب بافت تاریخی یزد شروع شد!

خبری که فرهنگ‌دوستان و علاقه‌مندان به تاریخ و معماری یزد را در شوک فرو برد. ماجرا از این قرار است که مصوب شده است چهار هکتار از بافت تاریخی و قدیمی یزد در اطراف امامزاده جعفر تخریب و از آن برای توسعه امامزاده جعفر استفاده شود!

این تخریب که تا امروز شامل حال سه خانه سنتی با ارزش شده است توسط بولدوزرهای دولتی صورت پذیرفته است! در اصل استانداری به پشتوانه مصوبه دولت دهم! دستور می‌دهد و شهرداری اجرا می‌کند! آن هم علی رغم مخالفت مالکین و ساکنین این بافت.

روزهاست که علاقه‌مندان به تاریخ یزد و اهالی ساکن در این محدوده تاریخی جلوی فرمانداری و استانداری و میراث فرهنگی اجتماع می‌کنند و دریغ از یک گوش شنوا! شهرداری و تولیت امام‌زاده از تاریکی شب استفاده کرده‌اند و بین ساعت ۳ تا ۵ صبح تعدادی از خانه‌ها در این بافت تاریخی را با خاک یکسان کردند.

یزد که بزرگترین بافت تاریخی خشتی دنیا را دارد تیشه‌ای برداشته است و بر ریشه خود می‌زند برای مشتی ریال.

 

اطلاعات بیشتر:
معماری با آهنگ طبیعت

خبرگزاری میراث فرهنگی

روزنامه بهار

پی‌نوشت: بافت تاریخی یزد در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۵۰۰۰ به ثبت ملی رسیده است. براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی درباره تخریب اموال تاریخی‌- فرهنگی، «هرکسی به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی- تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ‌ایران به ثبت رسیده است یا تزیینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که‌ مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی‌ وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از یک الی ۱۰ سال محکوم می‌شود»