سرمایه اجتماعی بر باد رفته و قطع آب شرب یزد

یادم میاد پدر مادرم از روزهایی تعریف می‌کردند که مردم با هم بودند.هر کسی غم و درد دیگری را غم و درد خودش می‌دانست.
جوان‌هایی که برای گرفتن گالنی نفت برای همسایه در صف می‌ایستادند.

اما، اما هفته قبل خبری آمد که عمق دور افتادن مردم از هم را برای من عریان کرد. خبر این بود:
«گروهی از کشاورزان اصفهانی لوله‌های انتقال آب به یزد را ترکاندند!»


شما جامعه‌تان هستید
شما جامعه‌تان هستید

برای من که بخش عمده عمرم را در یزد سپری کرده‌ام عمق و درد این عمل نابخردانه شاید واضحتر باشد.
از همان لحظه شنیدن خبر خاطرات آب‌های شور و جای بدمزه و تلاش‌های موفق و ناموفق برای بهبود کیفیت آب به یادم آمد.
یاد آمد که پدرم برای داشتن چای یا غذای مطبوع هر هفته چند گالن آب از یکی از روستاهای اطراف می‌آوردن. یا برای خرید دستگاه تصفیه آب اقدام کردند، اقدامی که بهتر از هیج بود اما راهکار چندان نتیجه‌بخشی هم نبود.

راستش را بخواهید، عصبانی شدم اما سعی کردم ریشه‌های این اتفاق و مشکل را بفهمم. تعدادی کشاورز که مدتی است آب به اندازه سابق ندارند. رودخانه‌ای که مدتی است جلوی چشمانشان خشک شده. رودخانه‌ای که زندگی شان به آن وابسته بوده. و مشکل معاش که این‌روزها برای عمده ایرانیان مساله شده است.
و البته شایعاتی که بعدا شنیدم. مثلا در یزد با آب اصفهان کشاورزی می‌کنند. یا دلیل خشکی زاینده‌رود انتقال عمده آب زاینده‌رود به یزد است.

اما از منظر من هیچ کدام از این‌ها نمیتواند دلیل و توجیه‌گر این عمل شود. می‌توانم بفهمم عده‌ای از مردم عصبانی کاری کرده‌اند که شاید در شرایط عادی انجام نمی‌دهند. شاید اگر لحظه‌ای به نتیجه کار فکر شده بود.و کمی سرمایه اجتماعی مانده بود. اگر اندکی از پیشینه انتقال آب آگاه‌تر بودند. و اگر مسوولین برای توجیه مشکلات ناشی از خشکسالی‌‌های طولانی ناشی از قهر طبیعت به کشاورزان دروغ نمی‌گفتند و حداقل همدلی‌ای با آن‌ها داشتند. و …

دعوا و مشکلات بر سر آب است.
آبی که کمتر از چهار درصد حجم آب زاینده رود است. آبی که از سرچشمه های کارون به زاینده رود در کوهرنگ، با سرمایه‌گذاری کردن مردم یزد، اضافه شده است و بخشی از آن پس از سال‌ها به یزد منتقل شد.
آبی که برای شرب و بهداشت یزد حیاتی بود و هست. (امروز صبح خبری از دوستی در یزد شنیدم کهORSدر یزد کمیاب شده است. بله همین زودی و کمتر از یک هفته مشکلات بهداشتی شروع شده است.)

سایت‌های خبر محلی یزد و اصفهان را خواندم. چیزهایی شدیدا آزارم داد. ترویج شایعات توسط مسوولین اصفهانی، عدم همدلی مسوولین یزدی با کشاورزان اصفهانی، عدم قبول اشتباه بودن خرابکاری توسط اصفهانی‌ها، خط و نشان کشیدن و تهدید به عمل متقابل یزدی‌ها و مسوولینش.

به کجا داریم می‌رویم؟ انتظار نداشتم دشمنی و آشوب و دعواهای داخلی به این زودی و اینقدر نزدیک به زندگیم شروع شود. انتظار بی‌اخلاقی را نداشتم.
مقصر اول را حکومتی می‌دانم که بی‌اخلاقی را ترویج می‌کند. دروغ را رواج می‌دهد. امکان گفت و گو بین مردم و اقوام را گرفته است. روزنامه‌ها را بسته و همگان را به خفقان کشانده است.
مقصر بعدی را خودمان می‌دانم که با این حکومت جور و بی‌اخلاق، کم و بیش همراه شدیم و عادت کردیم به دروغ و نفاق و دشمنی و کینه‌ورزی.

پیشنهادم در اولین قدم این است که:مردم یزد دفترچه و بروشورهایی از واقعیات مصرف آب در یزد -بخصوص بخشی که از زاینده‌رود تامین می‌شود- به همراه پیشینه تاریخی آن و آمار و ارقام درست تهیه کنند و به همراه پیام همدردی با کشاورزان اصفهانی در مورد مشکلات ناشی از قهر طبیعت -که اگر کشاورزان یزدی‌ با آن آشناتر نباشند، کمتر بیگانه نیستند- به دست مردم اصفهان و بخصوص کشاورزان اصفهانی برسانند.
هدف این است که دو طرف بدانند که واقعیات چیست و همینطور کشاورزان اصفهانی متوجه شوند مردم یزد متوجه مشکل آن‌ها هستند و آن‌ها را درک می‌کنند.

در قدم دوم امیدوارم، برنامه‌های مشترک زنده از گفت و گو مسوولین هر دو استان با یکدیگر و با رویکرد حل مشکل از شبکه‌های محلی به صورت همزمان پخش شود. (هر چند امید زیادی به مسوولین این حکومت و دولت نیست، اما آرزویی محال هم نیست)

25 دیدگاه دربارهٔ «سرمایه اجتماعی بر باد رفته و قطع آب شرب یزد»

  1. اصلا اگر هر دشمنی‌ میومد توی این مملکت، نمی‌تونست این بلا رو به سر مردم بیاره. مردم رو اینقدر بی‌دین کنه، اینقدر خودخواه کنه.

  2. همینطور که گفتی عادت کردیم به دروغ، نفاق، دشمنی، کینه‌ورزی، بی اخلاقی و زود قضاوت کردن و عجولانه و از روی احساسات و دور از تعقل تصمیم گرفتن.واقعا باعث تاسفه این قبیل اتفاقات. البته وقتی صدای اعتراضات به گوش کسی نمیرسه نتیجه‌اش میشه همچین فاجعه‌ای. ریشه این جهالت‌ها سر دراز دارد…

  3. عده ای این وسط تلاش میکنن برای برگردوندن آب به سر سفره هاشون عدها ای تلاش میکنن برای نان……

  4. صادق جان یک کم کم لطفی کرده ای. من نه یزدی هستم و نه اصفهانی! ولی سالها در اصفهان زندگی کرده ام و شرایط این منطقه را می دانم. هزاران سال است که زاینده رود در اصفهان جاری بوده و قرار بوده ” مازاد” آب آن به یزد و قم ! جاری شود ولی بخاطر ندانم کاری این حکومت با بذل و بخشش این آب . حال آبی برای مردم نیست . چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. ابتدا باید مردم اصفان که این آب در حقیقت مال آنهاست سیراب شوند و بعد بداد یزد و قم برسند. موضوع این 4 درصد هم شایعه ای بیش نیست . رقم واقعی بسیار بیش از این حرف هاست. یک بنده خدایی به شوخی طرح داده بود که برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه از آب زاینده رود به آنجا لوله بکشند.

    1. در مورد اینکه رقم واقعی چقدر است آمار گذشته وجود داره. هرچند آماری که یزد اعلام می کند با آمار اصفهان یکسان نیست -مثل همه جای دیگر- اما تفاوت آنقدر نیست که در ورستی و یا نادرستی این آمار تعییر زیادی ایجاد کند. مقدتر دبی سر چشمه های زاینده رود هم علی القاعده باید بتوان از سایت وزرات نیرو بررسی کرد.
      و اما در مورد این موضوع که اولویت با کیست و سرایط عادلانه کدام است بد نیست بدانی از پیش از انقلاب 59 طرح انتقال آب از سرچشمه های کارون با مشارکت یزد و یزدی ها وجود داشته و مردم یزد شروع شده بود. در حقبقت این تاخیر در اجرای طرح انتقال آب یزدیها بیشتر باید گله مند باشند.
      نکته بعدی مصرف این آب است. که شاید موافق باشی تامین آب شرب اولویت بیشتری به تامین آب صنعت و حتی کشاورزی داره. در همین رابطه بد نیست حجم آب مصرفی ذوب آهن را بررسی و با حجم آب انتقالی مقایسه کنبم.

      1. اصفهان يك شهر توريستي ست و رودخانه زاينده رود يكي از نمادهاي اصفهان غير از اب كشاورزي كه قطع شده باعث نابودي محيط زيست اصفهان از جمله باتلاق گاوخوني شده تمام مردم اصفهان از اين قضيه ناراضي هستند مشكل كم ابي يك شهر با نابود كردن يك شهر ديگه نبايد رفع كرد

    2. دوستان من!
      من نه اصفهانی ام نه یزدی!
      من یک بختیاری خوزستانیم! اگر قرار بر حق انتفاع باشد اولویت با بختیاری ها و مردم خوزستان بوده که از آنها دریغ شده و به هموطنان دیگر داده شده. همه شما از روزگار خوزستانیها خبر دارید! اما این ملاک نمیشود که کشاورزان اصفهانی آب آشامیدنی را بر مردم یزد ببندند. اگر چه ما هم از آب آشامیدنی سالم محرومیم!!! اما این حرکت مثل این است که مردم بختیاری آب کوهرنگ را بر شما ببندند!!!
      مسئله این است که همدلیمان را داریم از دست میدهیم!

  5. شاید اخبار افتتاح چندین طرح صنعتی در یزد از جمله کارخانه فولاد و سرامیک و … هم بی تاثیر نبود! اگر ابی نیست این همه صنعت با چی کار میکنند؟!

  6. روز جمعه قسمت بود که از این منطقه از اصفهان رد بشم
    دقیقا همونجایی که لوله‌ها رو شکسته بودن
    پرسیدم چه خبره، گفتن چیزی نیست لوله‌های آب رو ترکوندن!

    غروب که بر می‌گشتم توی یکی از جاده خاکی ها به خاطر آب گرفتگی گیر افتادم و مجبور شدم کلی راه رو دور بزنم تا به یه جاده‌ی دیگه برستم!

    با خودم فکر می‌کردم کارمون به کجا کشیده. نه اصفهانی آب گیرش اومد نه یزدی و آیا واقعا این آبی که داشت سطح جاده رو پر می‌کرد، نتیجه‌ی خوبی بود!

  7. اب هر منطقه ای اول متعلق به اهالی همان منطقه است و بعد می توان نسبت به مازاد آن برنامه ریزی کرد. من خودم عاشق یزد و یزدی ها هستم و آرزو دارم تا مشکلات آب آنها هم حل بشود ولی اینکار با پایمال کردن حق دیگران نباید باشد. مسئول کم ابی یزد مردم اصفهان نیستند اگر چه انسانیت حکم می کند که در حل مشکل آنان پیش قدم باشند.اگر مردم یزد احتیاج به آب آشامیدنی دارند و حیف است که در کشاورزی مصرف شود بهتر است ترتییبی داده شود تا آن را بخرند. و اینکه در زمان شاه هم برنامه ریزی شده بود باز نافی حق مردم نیست و شاید شاه هم در حال ارتکاب اشتباهی بود که اینها الان دارند مرتکب می شوند. از طرف دیگر اینطور که شنیده ام بخش قابل توجهی از این آب به قم هم می رود!که این دیگر ظلم مضاعف است یکبار در منطقه اشترجان اصفهان از تاسیسات تقسیم اب زاینده رود شخصا بازدید کردم . آنجا 4 لول قطور به قطر تقریبی 1.5 متر وجود داشت که مسئولش می گفت قرار است یکی از این لوله ها به یزد برود! و یکی اش به قم! و یکی اش هم به نجف آباد و یکی اش هم به اصفهان . و این ماجرا قبل از تقسیم اب بود! بعد که شیر را باز کردند از آن موقع اصفهان دچار کم ابی شد.. فکر می کنم این مشکل بجز رعایت حق آبه مردم اصفهان به طریق دیگری قابل حل نباشد و ممکن است چند وقتی در زیر سایه تفنگ و نیروی انتظامی خط لوله را تعمیر کنند و اب بر قرار شود ولی این آتش زیر خاکستر است و روستاییان هم راهش را یاد گرفته اند و در اولین فرصت با لودر به لوله ها حمله خواهند کرد! بهتر است مردم یزد بفکر راه دیگری برای تامین اب خود باشند. بهترین کار خرید آب از همین کشاورزان اصفهان است.

  8. سلام به تمام دوستان عزیزم همه گفتیم همه شنیدیم حال که بحث به اینجا کشیده شد بد نیست که ببینیم که آیا استانی که دیگران مدعی آبش هستند خودش در این سالها به چه مشکلات عدیده ای در مورد آب شرب و کشاورزی دچارگشته استان که به چشمه های خروشان ایران زمین معروف است استانی که سر شاخه دو رود بزرگ این خاک وطن از آن سرازیر است آری این مشکل مختص فقط استانهای اصفهان،یزد،کرمان،قم،خوزستان نیست بلکه دامن خود استان سرچشمه این رودها یعنی چهارمحال و بختیاری را نیز گرفته بقول شاعر گران سنگ سعدی شیرازی که چه زیبا بیان کرد که چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار ، این شعر نه تنها در مورد موجودات زنده بلکه در مورد خود زندگیست و امروز همان روز است که ایران با همه وجب به وجبش از شمال تا جنوب و از غرب تا شرقش می شود ایران و هر گوشه ای از این خاک طی قرون گذشته با مصائب سخت تر از این هم روبرو بود و آن سان سربلند از این مشکلات عدیده بیرون آمده ، که خاک وطن با خون مردمانی که زاده این خاک بوده اند بدور از قومیت و به اتکای نیروی ایمان ، اعتقاد به خداوند بی همتا و اطمینان به شکست ناپذیریشان آمیخته شده ، و از اینچنین پا به عرصه گذاشته و از پس ددان و دیوان با کمال سرافرازی و سربلندی بیرون آمد، چون من وطن ، با مای مردمانش در هم آمیختند تا ثابت کند که هر آنکس که بر این خاک و مردمانش چه از داخل و چه از خارج قصد سوء داشته باشند به نابودی می کشاند و امروز آب مایه حیاط وطن و مردمانش به تاراج می رود(نه از طرف مردمان استانهایی که مورد اتهامند چون اینان پاره تن وطنند) بلکه از جانب سوء مدیریتها از جانب افکار تفرقه افکن و … و ما بدور از تعصب یزدی یا اصفهانی یا خوزستانی یا کرمانی یا قمی باید ما شویم و خاک و آب وطن را وبه همراه مردمان وطن که خودمان هستیم نجات دهیم ،که آیندگان بر ما لعن و نفرین نفرستند و … ضمنا من یک ایرانی در نقطه دور از این مناقشه هستم ولی دوری چنان نبوده و نیست که ازخاک وطن بیرون باشم پس هر کجا که هستیم جزء پیکره نا منفک ایران زمینیم

  9. لطفاً بدون اطلاع از تمام مسایل مردم منطقه مقاله نویسی نکن, دلیل اصلی مردم اصفهان اینست که دولت برای پر کردن سدی در نزدیکی یزد و افتتاح آن توسط رئیس جمهور مردمی اقدام به قطع آب کشورزان اصفهان کرده که سبب عصبانیت آنها شده, که صدمه به کشاورزی و محصولات آنها زده.

    1. به نظر می‌رسد احساس شما این است که من هیچ اطلاعی ندارم و یکطرفه قضاوت می‌کنم. از نظر من هیچ کس راضی به نابودی مردمان طرف دیگر نیست. شاید دور بودن مردم از هم و نداشتن خبر از حال و روز هم مصبب بی‌اعتمادی و بدبینی طرفین شده باشد.
      حرف من در این نوشته این بود که باید دو طرف از حال هم خبر بگیرند تا بتوانند به نتیجه منصفانه برسند و گمان دارم راهکار پایداری جز این وجود ندارد.
      به نظرم به جای پراکندن نفرت در سایه شایعه و گمان و … به فکر حل مساله باشیم باشیم به نحوی که طرفین ماجرا همگی در بهترین وضعیت ممکن -با توجه به مشکلات کمبود آب- باشند.
      این که ما مردم از هم متنفر شویم و با هم درگیر شویم تنها نتیجه‌اش زیان همه ذینفعان این قضیه است. باید یاد بگیریم با هم گفتگو کنیم. همدیگر را درک کنیم و با کمک و همدلی به یک راهکار پایدار برسیم.
      از نظر من بدیهی است عمده افراد درگیر در این ماجرا نمی‌توانند به حکومت اعتماد کنند. شاید ملاقات نمایندگان گروه‌های مردمی برای شروع بهترین گزینه باشد.

  10. آقا صادق وقت بذار و تا آخرش رو بخون.
    حرفایی که شما می زنی تا یه حدی درسته، بعله آقا صادق، هیچ کس این کار رو قبول نمی کنه که آب شرب یه مردمی رو ببندن ولی آیا شما راضی هستی که یه عده دیگه نون نداشته باشن که خودشون و زن بچشون رو سیر کنن؟ راضی هستی که یه مردی که ۴۰-۵۰ سال با عزت سرش رو بالا گرفته و زندگی کرده بخاطر شرم از روی خانوادش کلیش رو بفروشه که لنگ نون شب نباشه؟ اشتباه نکن رفیق، اینا همش عین واقعیته، همش اتفاق افتاده، تعزیه روز عاشورا نسیت، درد و رنج مردمی که به جز کشاورزی راه دیگه ای برای امرار معاش ندارن. خیلی سخته که یه پدر ببینه بچش میره دزدی بخاطر نون شب و هیچی نتونه بگنه.
    من اهل اصفهانم، اونجا بزرگ شدم. پدرم کشاورز تو همون منطقه شرق اصفهانه – زیار و دشتی. واسه شما که نشستی بالای گود خیلی راحته که بگی نه دوست من. بگو تعدادی کشاورز که دیگه راهی برای گذران زندگی ندارن!
    و اما این اداعای شما که می فرمایید . اضافه شده است؟‌! خیر قربان، خلاف به عرضتون رسوندن! تونل کوهرنگ بعد از نزدیک به ۱۲ سال هنوز افتتاح نشده و در تمام این مدت مردم اصفهان سخاوتمندانه آب و نانشون رو در اختیار بقیه هموطن ها قرار دادن. اگر شده بود که دیگه مشکلی نبود.
    کلام آخر اینکه این مردم خیلی نجیبن، کشاورزن. کشاورز یعنی کسی که از دل خاک سیاه قوت خلق ا.. رو بیرون میکشه. پس ببین چی کشیدن این مدت که دیگه کارد به استخوانشون رسیده
    به امید عدالت و زندگی بهتر واسه همه مردم ایران

    1. شاید شما از این نگران هستی که چرا موقع مشکلات شما هیچ کسی برای همدردی با شما و تلاش برای رفع مشکل زاینده‌رود اقدامی نکرد.
      قطعا هیچ کسی در ایران زمین راضی به بریدن نان و آب دیگران نیست.

      شاید ریشه خیلی از مشکلاتی که این روزها داریم عدم آگاهی ما مردم ایران‌زمین از دل یکدیگر باشد. نداشتن کانال‌های فعال پخش اطلاع از وضعیت یکدیگر و گفتگوی مردم با هم -به لطف حکومت- بر این مشکل افزوده است.
      از طرف دیگر مشکلات طبیعت منابع را برای همه محدود کرده است. (که شاید تغییرات که در طبیعت داده‌ایم در این قضیه بی‌تاثیر نبوده)

      ما مردم باید با همدیگر صحبت کنیم و به راهکار پایداری برسیم که نه تنها فعلا مشکلات را کم کنه بکه فرزندان ما هم با کمترین مشکل روبرو شوند.

      نکته دیگری که شاید بد نباشه اشاره کنم اینه که همه ما مشکل داریم. مشکلاتی که به نظر خودمون خیلی بزرگ هستند و از مشکلات بقیه بزرگتر. تا فضای همدلی و گفت و شنود نباشه نمی‌شه به یک درک مشترک رسید.

  11. My parents are Yazdi,but I agree with what Isfehani people did.I do not mean what they did was right,it just shows they were forced to take matters in their own hands.

  12. من یک اصفهانیم ، سالهاست سر کشاورزان را با این حرفها که امروز فردا بهشون آب میدهند گرم کردند ، کشاورزان از گرسنگی بدلیل عدم کشت و کار دارند نابود میشوند و اما مشکل کجاست ؟ مشکل آنجائی است که محمود احمدی نژاد در سفر به شهرکرد به آنها در جواب درخواست آب ندادن به اصفهانیها گفت این آب متعلق به شماست و چهارمحال و بختیاری از آب زاینده رود بیشتر برداشت کرد و با احداث باغات و یک کارخانه ذوب آهن و … در اطراف رودخانه در استان خودشان سهم بیشتری نسبت به سهم تعیین شده باستانی شیخ بهائی بر میدارند و مشکل دیگر بی مغز بودن مسئولین از سالین دور است که طرحهائی نظیر شیرین سازی آب دریا و یا تامین آب ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه و سایر صنایع پرمصرف با رساندن آب دریا و … این مشکلات را پیش رو قرار داده ، درضمن 4% دروغ است در شرایط فعلی و این سالیان کم آبی درصد آن برای انتهای رودخانه و کشاورزان 100% است ، در ضمن مگه میشه با دادن پول تونل زنی در صورت درست بودن این مدعا، ادعای طلب کرد و آب را حق مسلم خود دانست ؟ اگر اصفهانیها این پول را پس بدهند پس یزدیها هیچگونه حقی نخواهند داشت درسته؟ راه حل : 1- تامین سهم آب اصفهان مانند گذشته (33 سهم) از چهار محال 2- حقوق دادن ماهیانه دولت به کشاورزان متضرر تا رفع خشکسالی و تامین آب کشاورزی برای ایشان در سالیان بعد.

    1. به نظرم شما از نابخردی و ناراستی حکومت ناراحت هستی. نابخردی و ناراستی‌ای که منجر به مشکلات جدی و دراز مدت در زندگی بخشی از مردم شده است.
      به نظر من فارغ از دلیل رخداد این مساله (که حتما باید در فضایی آرام و دور از تنش و بی‌اعتمادی بررسی شود) راهکاری بجز گفتگو همه افراد ذینفع در این موضوع نیست.
      مردم اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری و حتی مردم خوزستان حداقل گروه‌های مردمی هستند که باید حرف‌های یکدیگر را بشنوند و درد یکدیگر را درک کنند و برای رسیدن به یک راهکار پایدار تصمیم بگیرند.

  13. مسعود جان حق با شماست! حقیقتش را بخواهید وقتی بچه بودم 40 سال پیش بابام می گفت خطه خوزستان زرخیز است و اینقدر حاصلخیز است که می تواند نان تمام ایران را به تنهایی بدهد. اگر حق ابه ای بر شما مسجل باشد مسلما این حق شما در اولویت خواهد بود. از طرف دیگر احساس می کنم مشکل اب خوزستان تونل های کوهرنگ نیست بلکه سد های بی معنی ! است که بر روی آن زدند. زمان جنگ یادم می اید این رودخانه کارون و بهمن شیر مملو از اب بود و دو تونل هم کار می کردند . یک جای کار می لنگد نمی دانم کجاست . کارشناسان باید جواب دهند. از آن طرف هم زاینده روز یک از بی نظیر ترین رودهای ایران است. یک مدیریت صادق! که الحمد الله در کشور پر است! می خواهد که مردم مهربان یزد و کشاورزان زحمت کش اصفهانی و خوزستانی های خونگرم و دوست داشتنی را با هم دریابد. آب از سرچشمه گل الود است . خدا رهبری را شفا دهد.

  14. در طي 20 سال وسعت شهر يزد به بيش از چهار برابر افزايش يافته ومديريت شهر باتوجه به آب ارسالي اقدام به ساخت 1300 واحد ساختمان يك طبقه ويلائي نموده در چنين شرائطي قسمت عمده ااااااب نه براي كشاورزي بلكه فضاي سبز بهدر ميرود ودر منطقه ميبايست برج سازي واستفاده مجدد از فاضلاب تعبيه ميشد .

    1. دوست عزیز،
      به نظر می‌رسد یکی از نگرانی‌های شما از مصرف بی‌ضابطه آبی که برای شرب به یزد می‌رفته در جایی به غیر از آب شرب مردم در یزد است.
      جدا از این قضیه که رشد شهر‌ها و شهرنشینی -خوب یا بد- در همه جای ایران وجود دارد و همینطور رشد جمعیت در این مدت وجود داشته است و قطعا یزد از این مورد استثنا نیست. باید بررسی کرد که آیا این صحبت شما صحت دارد یا خیر.
      با توجه به مشاهده‌های شخصی‌ام به نظرم حرف شما چندان درست نیست. استفاده از آب تصفیه شده فاضلاب برای فضای شهری مدت‌هاست که شروع شده است. بخش دیگری از آبیاری فضای سبز از آب‌های غیرقابل شرب چاه‌های عمیق در یزد تامین می‌شود (که پایین رفتن سطح این آب‌های زیرزمینی، به دلیل خشک‌سالی‌های طولانی مدت و پیاپی حدود یک متر در سال است)
      همینطور لازم است بدانیم که در سال‌های گذشته تعداد بسیار زیادی برج و مجتمع مسکونی در یزد ساخته شده است و عمده ساخت و سازها به صورت مجتمع‌های آپارتمانی بوده است.

  15. من از هیچی به اندازه خبر کشته شدن مردم در این قضایا ناراحت نشدم. آخه جون آدمیزاد انقدر ارزون شده؟؟؟ دولت با بی‌فکری، بی‌مسئولیتی و خودخواهی خودش هم دریاچه ارومیه رو خشک کرده و هم زاینده رود رو. به جای مدیریت خشکسالی حالا می‌زنه مردم رو می‌کشه. واقعا متأسفم برای خودمون و امیدوارم که این بلا از سرمون رفع بشه به امید خدا.

  16. من اهل خوزستانم. یزد هم زندگی کردم. با اصفهانیها هم کم و بیش آشنا هستم.
    همه میدانیم در میان مردمان یزد و اصفهان افراد خیر زیاد هست (مدرسه ساز و کتابخانه ساز و …). افراد خلاق و نو آور هم زیاد هست (کسانی که صنایع جدید ایجاد میکنند و اشتغال زایی میکنند).
    حالا من یک سوال از همه یزدیها و اصفهانیها دارم.
    آیا شده که یک خیر یزدی یا اصفهانی بیاد در خوزستان محروم یک کتابخانه بزنه؟ و بگه به پاس اینهمه نفت و گاز و آبی که در اختیار ایران زمین قرار دادید این کار خیر را برای شما انجام میدهم.
    آیا شده یک صنعتگر یزدی یا اصفهانی بیاد یک کارخانه در خوزستان محروم بزنه. و ایجاد اشتغال کنه؟
    از دیدگاه یک خوزستانی برای من خیلی وقته که مسلم شده همه چیز توی این مملکت از بین رفته.
    متاسفانه دید ما تا نوک بینیمان است نه بیشتر.

  17. یه خبر خوش
    با برخورد دو جت استریم قطبی و جنب حاره ای در منطقه ما از امروز تا آخر هفته بارشهای خیلی خوبی در انتظار زاگرس مرکزی است. امیدواریم همه رودها و جوی ها پر آب و جاری شوند.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.