راه‌اندازی سایت پرداخت الکترونیک

با کمک آقا مهدی سایت پرداخت الکترونیک سمپاد یزد راه افتاد. یکی از دوستان از مراحل کار پرسید. و پیشنهاد کرد که در یک پست به صورت عمومی شرح بدم.
اولین قدم اینه که شما باید با یک شرکتی که سرویس دروازه پرداخت ارائه می‌کنه تماس بگیرید و قرارداد امضا کنید. این شرکت‌ها اغلب وابسته به بانک‌ها هستند و با سرویس آن‌ها از همه کسانی که کارت بانکی با قابلیت پرداخت الکترونیک دارند پول دریافت کنید. ما به دلایلی مثل زمان خرابی کم، سرویس شرکت پرداخت الکترونیک سامان وابسته به بانک سامان را انتخاب کردیم.
برای استفاده از سرویس شرکت پرداخت الکترونیک سامان باید شرایطی داشته باشید. مثلا مجموعه شما دارای هویت حقوقی و قانونی باشد یعنی مثلا شرکت یا موسسه ثبت شده باشد یا مثلا مغازه‌ای با جواز کسب از صنف باشید.
علاوه بر این شما باید دارای یک وب سایت فعال باشید (همونجایی که قصد دارید سرویس فروش الکترونیک را راه‌اندازی کنید) توجه داشته باشید که به علت اینکه بخشی از هویت شما وابسته به نشانی ip سرور میزبان وب شما است، اکیدا توصیه می‌شود که از سرویس با IP اختصاصی خودتون استفاده کنید. برای امنیت بیشتر استفاده از VPS یا Dedicated سرور توصیه می‌شود.
قدم بعدی پر کردن فرم‌های قرارداد است. فرم‌ها را می‌توانید از وب‌سایت شرکت پرداخت الکترونیک سامان دریافت کنید.  فرم‌ها را پر کنید.
توی این فرم‌ها جایی داره برای حسابی که قراره پول‌های ناشی از خریدها بره اونجا، پیشنهاد من اینه که یه حساب کوتاه مدت واسه این کار توی نزدیک‌ترین شعبه بانک سامان باز کنید تا سودی که می‌گیرید هزینه‌های پرداخت الکترونیک را جبران کنه. (در سرویسی که ما برای سمپاد یزد گرفتیم دو درصد از مبلغ هر خرید تا سقف ۱٫۵۰۰ تومان به ازای هر تراکنش به عنوان کارمزد پرداخت الکترونیک برداشت می‌شه)
بعد از پر کردن فرم‌ها توی سایتشون چک کنید ببینید توی شهر شما نمایندگی دارند یا نه. اگه دارند که کارتون ساده است کافیه برین این مدارک را بدین دفتر نمایندگی و بعد هر روز پیگیری کنید تا مدارکتون برسه مرکز. اگه مدارکتون برسه ظرف مدت ۴۸ ساعت یه نامه با پست برقی براتون میاد که یه شناسه و یه رمز براتون توش نوشته شده. با این رمز می‌تونید:

  1. لیست خرید‌ها را از سایت بانک سامان نگاه کنید
  2. توی کدهای خودتون تاییدیه یک پرداخت را دریافت کنید
  3. یک خرید یا بخشی از اون را برگشت بزنید.

همراه اون شناسه یه عالمه کد رو توضحیات وجود داره که با استفاده از اون می‌تونید یه سیستم پرداخت برای خودتون ایجاد کنید! بخش عمده این مستندات را از قبل هم می‌تونید از سایت شرکت پرداخت الکترونیک دریافت کنید تا زودتر بتونید سیستم پرداختتون را راه بندازید.

به همین سادگی!

3 دیدگاه دربارهٔ «راه‌اندازی سایت پرداخت الکترونیک»

  1. حالا خیلی هم به همین سادگی نیست
    یادمه برای راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیک شهرداری نزدیک به 3 یا 4 ماه درگیر بودیم تا راه افتاد. البته اون موقع اونها توی پرداختشون و مستنداتشون دچار مشکل بودند که به مرور حل شد.
    امیدوارم روزی بشه از paypal و سیستم هایی نظیر این در ایران به راحتی استفاده کرد

    1. مشکل از کجا بود؟ کار پیاده‌سازی فنی، قرارداد پرداخت الکترونیک یا در اجازه‌های قانونی؟

      ما خودمون تا فرم‌ها امضا و ارسال بشه یک ماهی طول کشید. اما فرم‌ها که ارسال شد، چند روز بیشتر کار نداشت برای راه‌اندازی نسخه اولش. بعد چند سری آپدیت شد پشت سیستم که امکانات و امنیت و راحتی بالاتر بره.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.